Kalendarium życia Stanisława Wyspiańskiego, lata 1890-1894
1890
- 22 lutego Wyspiański ukończył pracę przy
polichromii kościoła Mariackiego. Oficjalne otwarcie prezbiterium
dla wiernych miało miejsce 31 marca.
- 1 marca Wyspiański udał się w pierwszą
podróż zagraniczną – szlakiem gotyckich katedr podążając
do Paryża. Trasa wiodła przez Wiedeń, Wenecję, Padwę, Weronę,
Mantuę, Mediolan, Bazyleę, Como i Lucernę.
- 24 kwietnia–3 czerwca mieszkał w Paryżu.
Zwiedzał Luwr, Trocadero, St. Chapelle, i Panteon. W swoich planach
uwzględniał spektakle teatralne, m.in. podziwiał Sarę Bernhard w roli
Joanny d’Arc. Oglądał także wystawy sztuki współczesnej i
relacjonował m.in.: „najwięcej interesują mnie obrazy,
które noszą całą cechę świeżości – rzutkości barw
– są jasne – odmienne od wielu innych – a z
bliska do oglądania niemożliwe” (Listy do Rydla, 1971, t.
II, cz. 1, s. 48, list z 26 V 1890). Zgodnie z celem podróży,
peregrynował do St. Denis, Chartres, Fécamp, Rouen, Amiens,
Laon, Reims, zewsząd przywożąc rysunki. Zwracał także uwagę na
współczesne życie, ludzi, miasto i pejzaż, który uważnie
obserwował, robiąc notatki o zmienności kolorów w
różnym oświetleniu.
- 9 lipca wyruszył w podróż powrotną przez
Niemcy, m.in. Strasburg. W Monachium i Dreźnie poznał zbiory sztuki;
zetknął się również z teatrem wagnerowskim.
- 21września powrócił do Krakowa:
„Wyładowaliśmy kufry, oprócz papierów z
rysunkami i książek nie ma literalnie nic, […] trzeba było pana
artystę zabrać do krawca, szewca et consortes, ubrać, aby się
mógł na ulicach Krakowa pokazać” (J. Stankiewiczowa,
Krótkie notatki…, s. 356, w: Kalendarz, 1971, t. 16, vol.
II, s. 76).
- W końcu października otrzymał powołanie do wojska, do 13 pułku
piechoty. Dzięki interwencji Jana Matejki po czterech tygodniach
zostaje przeniesiony do rezerwy.
- 11 grudnia przeprowadził się na Basztową 18, piętro 2.
Wrócił do prac w kościele Mariackim, wykonując wraz z Mehofferem m.in. rysunki herbów.
1891
- 11 maja Wyspiański wyruszył w drugą
podróż do Paryża. Po przyjeździe zainstalował się w mieszkaniu
wynajętym przez Mehoffera przy ruedel’Echaudé 14. Obaj
przyjaciele pracowali nad nowym zamówieniem Tadeusza
Stryjeńskiego, witrażami do zachodniego okna kościoła Mariackiego.
- W czerwcu Wyspiański i Mehofferprzystąpilidoegzaminuzrysunkudo Ecole des Beaux-Arts, zakończonego niepomyślnym wynikiem.
- W lipcu rozpoczęli studia malarskie w prywatnej
pracowni Josepha Blanca, Jacques’a Courtois i Auguste’a
Girardote’a w tzw. Akademii Colarossi, prowadzonej przez
włoskiego rzeźbiarza Filipa Colarossiego przy rue
Grand-Chaumière.
- Latem Wyspiański i Mehoffer nawiązali znajomość z Władysławem Ślewińskim.
- 26 lipca Wyspiański poinformował Maszkowskiego o chorobie wywołanej zatruciem wyziewami ołowiu z farb olejnych.
- Od września Wyspiański coraz częściej pisał o
narastającym konflikcie z
Mehofferem:„Mehofferwszystkowidziinaczejniżjalubgowcalenie
obchodzi to o czem ja myślę – tak że nieraz siedzimy całemi
dniami obok siebie bez jednego słowa, bo mnie mówić już ochota
odeszła” (Listy do Maszkowskiego, 1997, t. III, s. 112, list z 30
IX 1891).
- 12 grudnia Stryjeński przekazał wiadomość o
zamontowaniu w kościele Mariackim witraża wykonanego na podstawie
projektu Wyspiańskiego.
1892
- 13 stycznia otrzymał stypendium im. Jana Matejki na dalsze studia malarskie za granicą.
- W styczniu Wyspiański pracował nad librettem operowym Fantaści. O skomponowanie muzyki poprosił Henryka Opieńskiego.
- Po 30 stycznia zmienił paryskie mieszkanie przy
rue de l’Echaude 14 na inne, przy Bd. Montparnasse 106, piętro 6,
nr 7, blisko atelier Colarossiego.
- W marcu Wyspiański i
Mehofferpracowalinadprojektemkonkursowym kurtyny dla teatru
krakowskiego. Konkurs, którego rozstrzygnięcie nastąpiło 27
kwietnia, wygrał Henryk Siemiradzki. Projekt Wyspiańskiego, z
motywami fantastycznymi osnutymi wokół Wawelu i Wisły, nie
zachował się.
- 17 października Wyspiański powrócił do Krakowa.
- 22 października–8 listopada przebywał we Lwowie w sprawie zlecenia projektu witraży do katedry.
1893
- 10 lutego Wyspiański po raz trzeci przybył do
Paryża. Razem z Mehofferem zajęli atelier przy Avenue du Maine 14,
gdzie intensywnie pracowali nad projektem lwowskim.
- 5 czerwca pisał w liście do Maszkowskiego:
„Maluję portrety pastelami dla wszystkich znajomych za darmo
[…] że zaś w pastelach nabrałem pewnej wprawy i umiem
przynajmniej zabrać się do rzeczy, więc wypadają nieźle. – a
mam przy tem wielką sposobność do nauki” (Listy do Maszkowskiego,
1997, t. III, s. 275, list z 5 VI 1893).
- 6 czerwca Wyspiański przeniósł się do oddzielnej pracowni, na tym samym podwórku przy Avenue du Maine 14.
- W ciągu całego pobytu w Paryżu artysta śledził
repertuar teatrów i opery. Narastające trudności finansowe
nietylko ograniczały plany wynajmowanie modeli, kostiumów i
manekinów oraz zakup materiałów malarskich, co wpłynęło
na zawieszenie pracy nad witrażem lwowskim.
- Od czerwca do sierpnia zajmował się pracą
literacką, pisząc scenę dramatyczną Królowa Korony
Polskiej, w lipcu powstało libretto operowe Daniel, do
którego muzykę miał napisać Henryk Opieński.
- 20 lipca w swojej pracowni urządził wystawę 28 portretów pastelowych, wykonanych w czasie ostatnich 2 miesięcy.
- 16 października Stanisław Wyspiański zerwał stosunki z Józefem Mehofferem.
- 21 października w Krakowie odbyło się oficjalne
otwarcie nowego Teatru Miejskiego na pl. Św. Ducha, który objął
Tadeusz Pawlikowski. W przyszłości na scenie tego teatru wielokrotnie
będą grane dramaty Wyspiańskiego.
- 1 listopada zmarł Jan Matejko.
„[…] przyszedł Wysp[iański] do mnie z telegramem
Maszk[owskiego], był blady i usta mu drżały, dał mi do przeczytania
– i odszedł, nie mówiąc słowa” (J.
Mehoffer,Dziennik, opr. J. Puciata-Pawłowska, Kr. 1975, s. 251, zapis z
6 XI 1893).
- W końcu grudnia Wyspiański pojechał do Lwowa z kartonami witrażowymi dla katedry.
1894
- Od połowy stycznia do 17 marca Wyspiański
mieszkał w Krakowie. Szybki powrót do Paryża, o którym
przez cały czas marzył, był niemożliwy z braku funduszy. Artysta
prowadził ożywione życie towarzyskie, spotykał się z
przyjaciółmi, odwiedzał galerie sztuki, chodził do teatru.
Malował także pastelowe portrety osób z rodziny. Niektóre
z nich zostały pokazane w lutym na wystawie w Sukiennicach.
„Najwięcej osób nagromadzały portrety Wyspiańskiego,
różne się krzyżowały zdania, mniej więcej wychodzące na jedno,
że podobieństwo jest i charakter, ale nie podbijają miłości własnej w
modelach” (Anna Krzymuska, list do narzeczonego z 28 II
1894, Kalendarz, 1982, t. 16, vol. II, s. 249).
- Od 17 do 20 marca czwarta podróż do Paryża przez Wiedeń, Linz, Simbach, Monachium, Lindau, Boden, Bazyleę.
- Po przyjeździe przystąpił do intensywnej pracy przy wykańczaniu kartonów witraży lwowskich. Powrócił do swojej pasji teatralnej, chodząc do teatrów i opery, także dużo czytał.
- Przed 1 października Wyspiański powrócił
do Krakowa i zamieszkał ponownie u wujostwa Stankiewiczów przy
ul. Zacisze 2.
- W listopadzie z własnej inicjatywy zaczął
obmyślać dekoracje do kościoła Franciszkanów, mimo że
realizatorów polichromii wybrano już w drodze konkursu.
Obiekty z wystawy