Kalendarium życia Stanisława Wyspiańskiego, lata 1869-1889
1869
- 15 stycznia w Krakowie przy ul. Krupniczej
14 (dzisiaj: 26) urodził się Stanisław Mateusz Ignacy Wyspiański,
pierwsze dziecko Franciszka (1836–1901), rzeźbiarza i Marii
z Rogowskich (1841–1876).
1873
- Rodzina Wyspiańskich przeniosła się z ul. Krupniczej do tzw. Domu
Długosza przy ul. Kanoniczej 13, na wprost północnego masywu
katedry wawelskiej. Franciszek Wyspiański urządził pracownię
rzeźbiarską w dawnej stajni i wozowni.
1875 -1879
- Stanisław Wyspiański uczył się w Szkole
Ćwiczeń przy Seminarium Nauczycielskim męskim, mieszczącej się w
pałacu Larischa przy ul. Franciszkańskiej, róg Brackiej.
Nawiązał przyjaźnie z Józefem Mehofferem, Henrykiem Opieńskim i
Stanisławem Estreicherem.
1876
- 18 sierpnia zmarła matka Stanisława Wyspiańskiego.
1879
- 1 września rozpoczął naukę w Gimnazjum Św.
Anny w Krakowie, najstarszym gimnazjum polskim, zwanym dawniej
Collegium Nowodworskiego.
1880
- 17 stycznia siostra matki, Joanna Rogowska, poślubiła Kazimierza
Stankiewicza. Jesienią Stanisław przeszedł pod opiekę wujostwa i
przeprowadził się do ich mieszkania przy ul. Kopernika 1. Wszystkie
wolne od nauki chwile spędzał w pracowni ojca.
1881
- Współorganizował „Wieczorek
Mickiewiczowski”, z którego połowa dochodu zasiliła
fundusz budowy pomnika wieszcza. Podjął próby ilustrowania
poematów Johanna Wolfganga Goethego, wykonywał odrysy z
obrazów Jana Matejki oraz rysował pierwsze portrety.
1882
- Zachęcany przez nauczyciela języka
polskiego Teofila Ziembę, czytał literaturę romantyczną. Założył
wraz z kolegami (Opieński, Estreicher, Mehoffer, Rydel i in.) szkolne
kółko dramatyczne. Estreicher wspominał: „Wyspiański
i Mehoffer rysowali z pamięci ważniejsze sceny i postacie.
[…] Wedle tych rysunków, zwykle b. wiernych,
próbowaliśmy grać sami […]” (Kalendarz, 1971, t.
16, vol. I, s. 46).
1883
- Razem z wujostwem przeprowadził się do
mieszkania przy ul. Zacisze 2, niedaleko Bramy Floriańskiej, z widokiem
na Barbakan i Planty. Pozostawał pod wpływem Wojciecha Rypla, filologa
klasycznego, purysty językowego walczącego o wyeliminowanie obcych
naleciałości z języka polskiego i zastąpienie ich zwrotami
staropolskimi i gwarowymi. Czytał Lessinga, Schillera, Goethego,
Shakespeare`a, Dantego, Słowackiego, dzieła historyczne S. Smolki, W.
Kalinki. L. Kubali, S. Borzykowskiego, M. Mochnackiego, K.
Szajnochy, S. Tarnowskiego. Zapełniał szkicowniki przerysami
zabytków z kościołów krakowskich, widokami miejskimi i
własnymi kompozycjami.
1884
- Zaprzyjaźnił się z Adamem Chmielem, Kazimierzem
Tetmajerem, Franciszkiem Krzyształowiczem, a także z o rok
młodszym Lucjanem Rydlem, o którym mówił, że ma
wyobraźnię niemal tak bujną jak on.
- Na przełomie września i października zapisał się
jako uczeń nadzwyczajny na I Oddział Rysunku do Szkoły Sztuk
Pięknych prowadzonej przez Jana Matejkę.
- Nabrał stałego nawyku notowania i rysowania,
wypełniając szkicowniki wypisami z historii sztuki, muzyki i
literatury, odrysami z włoskich i niemieckich dzieł renesansowych,
studiami portretowymi, widokami Krakowa i Wawelu, przerysami
detali architektonicznych, własnymi szkicami kompozycyjnymi, także
karykaturami.
1886
- Grudniowe uroczyste obchody 300-lecia śmierci
Stefana Batorego przyniosły pierwszą próbę dramatyczną
Wyspiańskiego osnutą wokół obrazu Jana Matejki Batory pod
Pskowem.
1887
- 2 lipca Wyspiański otrzymał świadectwo maturalne;
„urządziliśmy tradycyjną wspólną ucztę koleżeńską u
Turlińskiego w Hotelu pod Różą […]. A po uczcie
obeszliśmy «gęsiego», jak zwyczaj kazał, Rynek i
Planty krakowskie. Odtąd wolno nam było nosić laski, cylindry i
palić papierosy. Zostaliśmy dorosłymi” (S. Estreicher, Lata
szkolne Stanisława Wyspiańskiego, w: W oczach współczesnych,
1971, t. I, s. 132).
- W sierpniu Wyspiański wyruszył w pierwszą samodzielną podróż artystyczną po Galicji Wschodniej.
- Od października rozpoczął zajęcia na II Oddziale
Rysunku w Szkole Sztuk Pięknych. W skład kadry profesorskiej
wchodzili: Jan Matejko – dyrektor szkoły, katedra malarstwa
historycznego, Władysław Łuszczkiewicz – malarstwo, rysunek,
anatomia, perspektywa, nauka o stylach, historia powszechna i
Polski, Florian Cynk – malarstwo, Leopold Loeffler –
malarstwo ,Józef Unierzyski– malarstwo i rysunek, Izydor
Jabłoński, Józef Siedlecki i Feliks Szynalewski –
rysunek, Jan Rotter – perspektywa, Ludwik Tejchman –
anatomia, Walery Gadomski – rzeźba, Konstanty M.
Górski – historia sztuki, oraz sekretarz szkoły i
bibliotekarz – Marian Gorzkowski. Program obejmował rysunek z
rzeźby antycznej, studium rysunkowe i malarskie z modela i krajobrazu.
Równolegle podjął studia na Wydziale Filozoficznym
Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- W Gabinecie Historii Sztuki jego ulubionymi
wykładami były zajęcia ze sztuki Odrodzenia prowadzone przez prof.
Mariana Sokołowskiego.
1888
- 27 stycznia w SSP zorganizował wieczór ku
czci Artura Grottgera, starając się o salę, kostiumy, dekoracje
oraz chóry i śpiewaków.
- W marcu razem z Mehofferem i czterema innymi
uczniami został przeniesiony do III Oddziału Szkoły Sztuk Pięknych
w nagrodę za postępy w nauce i pracy.
- W czasie kolejnego roku akademickiego nieustannie
uczęszczał do Biblioteki Uniwersytetu Jagiellońskiego, poszerzając
wiedzę z zakresu sztuki, historii i literatury.
1889
- 4 kwietnia prezydent miasta Krakowa przyznał Wyspiańskiemu, jako wyróżniającemu się studentowi, stypendium Zubowskiego.
- 25 lipca–5 września uczestniczył w wyjeździe inwentaryzacyjnym na Podkarpacie (pow. grybowski i gorlicki)
- Od 15 września Stanisław Wyspiański i Józef
Mehoffer pracowali przy wykonywaniu nowej polichromii kościoła
Mariackiego w Krakowie jako asystenci Jana Matejki. Nadzór
architektoniczny nad pracami sprawował Tadeusz Stryjeński.
- 9 października władze Szkoły Sztuk Pięknych podjęły decyzję o przeniesieniu Wyspiańskiego.
- 27 października Wydział Krajowy przyznał młodemu
artyście stypendium im. Jana Matejki z przeznaczeniem na studia
zagraniczne.