Kalendarium życia Stanisława Wyspiańskiego, lata 1890-1894
| 1869-1889 | 1890-1894 | 1895-1897 | 1898-1899 | 1900-1903 | 1904-1905 | 1906-1907 |
Portret Franciszka Wyspiańskiego, ojca artysty, 1894–1895
Pastel, pap., 54 × 45
Nr inw. 46873, nabyty w 1925 od Mieczysława Piotrowskiego, z dawnej kolekcji Bernarda Lauera. Wywieziony w czasie II wojny światowej, odzyskany w 1946
Portret zbiorowy dwudziestu przyjaciół Artura Grottgera – artystów i literatów krakowskich, wśród nich ojciec Stanisława Wyspiańskiego, 27 stycznia 1865
Fotograf Walery Rzewuski (1837–1888)
Fot., pap. albuminowy, 25,6 × 30,4
Nr inw. DI 56186/2 MNW
Powrót
| 1869-1889 | 1890-1894 | 1895-1897 | 1898-1899 | 1900-1903 | 1904-1905 | 1906-1907 |
Ojciec Stanisława Wyspiańskiego,
Franciszek Michał (26 IX 1836 Lwów – 10 XI 1901
Kraków), był synem Ignacego i Wiktorii Gągulskiej. Uczył się
rzeźby w Szkole Sztuk Pięknych przy Instytucie Technicznym w Krakowie w
latach 1853–1860, w pracowni Henryka Kossowskiego, po czym za
otrzymane stypendium wyjechał do Wiednia. Od 1857 wystawiał, a jego
prace cieszyły się pewną popularnością. Od czasów szkolnych
utrzymywał znajomości z krakowskim środowiskiem kulturalnym, malarzami
Władysławem Łuszczkiewiczem, Janem Matejką, Florianem Cynkiem, Walerym
Eliaszem, Aleksandrem Kotsisem, Arturem Grottgerem, rzeźbiarzem Parysem
Filippi, historykiem Józefem Szujskim, a także z dramatopisarzem
Michałem Bałuckim. W 1863 działał na rzecz powstania, ale
bezpośredniego udziału w walkach nie brał. W dniu 25 kwietnia 1868
poślubił 27-letnią Marię Rogowską.
Pamiątkowy portret grupy
przyjaciół Artura Grottgera
powstał w piątek 27 stycznia 1865. Z okazji przyjazdu do Krakowa
Artura Grottgera artystyczno-literacka kolonia młodzieży krakowskiej
postanowiła uczcić ten fakt przyjęciem w hotelu „Pod Białym
Orłem” przy ul. Floriańskiej, a następnego dnia wspólną
wyprawą do pracowni Walerego Rzewuskiego. Grupa została upozowana na
dziedzińcu pracowni Rzewuskiego. W pierwszym rzędzie od lewej malarz i rysownik Artur Grottger
(1837–1867). Malarz Jan Matejko (1838–1893) siedzi w
środkowej grupie czterech postaci w drugim rzędzie po lewej stronie, na
tle okna. Nosi obszerny płaszcz z futrzanym kołnierzem, kapelusz i
okulary. Natomiast Franciszek Wyspiański, stoi w górnym
rzędzie jako pierwszy z prawej strony. Nosi jasną futrzaną czapkę i
binokle.
(fragmenty katalogu wystawy)