Kalendarium życia Stanisława Wyspiańskiego, lata 1895-1897
1895
- Od 9 maja do początku grudnia Wyspiański na
zamówienie architekta Władysława Ekielskiego i gwardiana
konwentu o. Samuela Rajssa wykonywał polichromie ścian
prezbiterium i transeptu w kościele Franciszkanów w
Krakowie.
- 31 maja przyszła na świat Helenka, córka artysty i Teodory Teofili Pytkówny.
- 1 lipca z powodu przebudowy domu przy ul. Zacisze
2, Stankiewiczowie zmienili mieszkanie, przeprowadzając się do
4-pokojowego lokalu na parterze kamienicy przy ul. Kolejowej 1. W
czasie przeprowadzki wuj Stankiewicz przeziębił się i zmarł 5 sierpnia.
- 1 października Wyspiański przeprowadził się z
ciotką na ul. Poselską 8, tam też zamieszkał jej nieżonaty brat
Kazimierz Rogowski, który jeden z pokoi odstąpił artyście na
pracownię: „[…] dawny pałac Husarzewskich, własność
p. Stefanii z Grabowskich Estreicher-Rozbierskiej, graniczył jedną swą
stroną z budynkami magistratu, z drugiej zaś przylegał do
ogrodów franciszkańskich. […] Ładny to był pokój
ta jego pracownia. Duży, prawie kwadratowy, bo 5½ m
szeroki, a 6 m długi, frontowy, o dwu oknach. Jasny, słoneczny,
zwrócony ku południowi, tak jak i sąsiadujący z nim duży salon
ciotki. I tu i tam poeta przesiadywał. I tu i tam malował” (M.
Waśkowska-Kreinerowa, Stanisław Wyspiański w swoim mieszkaniu przy
ulicy Poselskiej w Krakowie, w: W oczach współczesnych,
1971, t. I, s. 67–68).
- Od listopada 1895 do lutego 1896 na
zamówienie architekta Zygmunta Hendla Wyspiański zajmował się
rekonstrukcją średniowiecznych witraży w kościele
Dominikanów w Krakowie, które ucierpiały w wielkim
pożarze miasta w 1850. Koncepcja odtwarzania okien na podstawie
zachowanych fragmentów była zgodna z ideą konserwacji promowaną
przez dawnego mistrza Wyspiańskiego, Jana Matejkę. Polegała na
zachowaniu oryginalnych partii substancji zabytkowej i uzupełnieniu
brakujących fragmentów szkłami z epoki. Wyspiański wykonał 19
akwarelowych projektów rekonstrukcji kwater witrażowych w
skali 1:1.
- W grudniu pisał do Maszkowskiego, parafrazując
fragment wiersza Kazimierza Przerwy-Tetmajera: „[…]
powinienem się jakoś leczyć we Włoszech, a nie mam czasu i
prawdopodobnie będę musiał umierać wcześniej, niżby można przy pewnej
pielęgnacji
– a więc choć nasze życie | nic nie warte | eviva l’arte (Listy do Maszkowskiego, 1997, t. III, s. 330).
1896
- 22 stycznia oglądał wnętrze katedry wawelskiej, gdzie został
zaproszony przez arch. Sławomira Odrzywolskiego w związku z
odkryciem gotyckich polichromii, dokonanym w czasie prac
restauracyjnych świątyni. „Postępuję […] bardzo
ostrożnie, nie chcę go sobie zrazić nieczem w postępowaniu, bo się boję
żeby potem katedra nie dostała się w jakie niewłaściwe ręce”
– relacjonował Rydlowi (Listy do Rydla, t. II, cz. 1, s. 298,
list z 31 I 1896).
- Przy okazji spotkań w katedrze Odrzywolski wręczył Wyspiańskiemu
plany kościoła w Bieczu z prośbą, aby artysta przygotował wstępny
projekt polichromii.
- W maju 1896 Wyspiański przyjął propozycję Lucjana
Rydla dotyczącą wykonania ilustracji do Iliady Homera, tłumaczonej
przez przyjaciela dla „Tygodnika Ilustrowanego”.
- Sierpień–wrzesień – kontynuował
pisanie rozpoczętej w Paryżu Legendy I. Przygotowywał również
pracę o katedrach francuskich, marząc o jej wydaniu z ilustracjami,
lecz wiedział, że koszty przedsięwzięcia są zbyt wysokie.
- 10 września Tadeusz Stryjeński i Zygmunt Hendel
złożyli Wyspiańskiemu propozycję wykonania polichromii wnętrza
kościoła Św. Krzyża przy pl. Św. Ducha w Krakowie. W listopadzie
sporządził opis inwentaryzacyjny kościoła i rozpoczęła się
renowacja wnętrza. Podczas prac natrafiono na oryginalne polichromie
średniowieczne i wczesnorenesansowe. Wobec wagi odkrycia upadł
zamysł wykonania nowej polichromii, natomiast Wyspiańskiego
poproszono o nadzór nad pracami konserwatorskimi i ich
dokumentowanie. Wyniki swoich badań artysta ogłosił w artykule Św.
Krzyż opublikowanym 6 listopada 1897 w „Życiu” (nr 7,
s. 1–2), oraz rok później w „Roczniku
Krakowskim”, w rozszerzonej wersji pt. Dawna polichromia
kościoła św. Krzyża w Krakowie (t. 1, s. 90–101). Ostatecznie, z
powodu licznych konfliktów z artystą, renowacja wnętrza została
wykonana przez Antoniego Tucha na podstawie materiałów
przygotowanych przez Wyspiańskiego.
1897
- 11 stycznia, po ukończeniu prac nad polichromią
kościoła Franciszkanów, pisał: „Ja jestem od dwu dni
wolny i rozhuśtałem się w pomysłach i malowaniu szkiców, do
rzeczy które w najbliższym czasie będę wykonywać […]
i doprawdy żyję cudownym życiem. […] Pomysłów mi idzie
tyle, tłoczą się tak obrazy że jestem jak szalony – żyję takim
obrazowaniem odosobniającym mnie od ludzi, że dopiero teraz
naprawdę wszedłem w świat mojej fantazji i unoszę się w dziwnych
krainach […]” (Listy do Rydla, t. II, cz. 1, s.
402–403).
- 1 maja informował Rydla o pracy nad Skarbami
Sezamu: „Maluję obecnie obraz a raczej […]
przygotowuję go pastelami zanim wykonam. – Jestem kontent i
studiów, studiów bez liku w niego włożę i dam rzecz nową,
o jakiej się wielu panom śniło, a żaden nie zrobił” (Listy do
Rydla, t. II, cz. 1, s. 455).
- W drugiej połowie maja został
współzałożycielem Towarzystwa Artystów Polskich
„Sztuka”, którego członkami założycielami byli
Teodor Axentowicz, Józef Chełmoński, Jacek Malczewski,
Józef Mehoffer,Antoni Piotrowski, Jan Stanisławski, Leon
Wyczółkowski, rok później dołączyli Julian Fałat i
Włodzimierz Tetmajer.
- Od 27 maja do 27 czerwca Wyspiański prezentował
liczne prace na „Wystawie osobnej obrazów i rzeźb”,
pierwszej wystawie Towarzystwa Artystów Polskich
„Sztuka”, zorganizowanej w Sukiennicach. Ekspozycja
cieszyła się wielkim powodzeniem, odwiedziło ją ok. 6000 osób.
- 20 czerwca poinformował Rydla o otrzymaniu zamówienia na witraże do kościoła Franciszkanów.
- 8 września Wyspiański informował Rydla, że po
ukończeniu prac nad domalowaniem kwiatów w dolnych partiach
polichromii franciszkańskiej: „ogromnie się
polepszyło” (Listy do Rydla, t. II, cz. 1, s. 494).
- We wrześniu Wyspiański rozpoczął
współpracę z czasopismem „Życie. Tygodnik Ilustrowany
Literacki i Artystyczny”. Dnia 20 września ukazał się
Prospekt ozdobiony rysunkami i winietami artysty, a 24 września –
okazowy, pierwszy numer pisma.
- 1 października – 1 listopada z Towarzystwem
Artystów Polskich „Sztuka” Wyspiański pokazał
we Lwowie część dzieł z wystawy w Sukiennicach, zajmował się
także, wspólnie z Teodorem Axentowiczem, urządzaniem
ekspozycji. Wystawa nie odniosła sukcesu.
- Od września Wyspiański zamieszczał w
„Życiu” reprodukcje własnych kompozycji z przedstawieniami
Żywiołów.