Kalendarium życia Stanisława Wyspiańskiego, lata 1890-1894

| 1869-1889 | 1890-1894 | 1895-1897 | 1898-1899 | 1900-1903 | 1904-1905 | 1906-1907 |



Karty ze szkicownika „Mariackiego” oraz z innych szkicowników, 1889–1891

Ave Maria – projekt epigraficzny do polichromii mariackiej (?) oraz obejmująca się para.


Na rusztowaniach przy pracy nad polichromią mariacką, 19 grudnia 1889



Fantazje heraldyczne: Pogoń w wici roślinnej, 10 stycznia 1890


“Wariacje” historyczne na temat cesarza Maksymiliana I (?) przy notatkach z wykładu uniwersyteckiego z historii Polski średniowiecznej, 10 stycznia 1890


„Wariacje” na temat Orła Białego z czasów Andegawenów (?), 19 stycznia 1890



Alegoria fantastyczna (personifikacja Polonii ?), 17 stycznia 1890


Karty ze szkicownika „Mariackiego” oraz z innych szkicowników, 1889–1891

75 luźnych kart kilku rodzajów pap., rozmaitych wymiarów (zob. niżej) wraz z również luźnymi, tekturowymi okładkami (20,6 × 16,2)
Nr inw. Rys. Pol. 1842/1–75, nabyty w 1947 od Witolda Leszczyńskiego, syna Elizy z Pareńskich i Edwarda Leszczyńskich



Powrót



| 1869-1889 | 1890-1894 | 1895-1897 | 1898-1899 | 1900-1903 | 1904-1905 | 1906-1907 |



 


Zespół ten nie jest strukturą jednolitą i – chociaż rysunki ze „szkicownika mariackiego” zdecydowanie w nim przeważają – właściwiej byłoby określać go mianem „teki”, gdyż składają się nań również inne zespoły kart ze zdezintegrowanych
szkicowników.

Tematem rysunków z właściwego "szkicownika mariackiego" są istotnie studia figur i detali, a przede wszystkim snycerskich ornamentów z Ołtarza Mariackiego Wita Stwosza, od czego wzięła się zwyczajowa nazwa szkicownika.

Najbardziej interesujące wydają się jednak trzy karty, na których przedstawionych zostało sześć scenek z prac nad realizacją polichromii mariackiej (datowanych: 19 i 20 XII 1889) oraz „fantazje” czy może raczej historyzujące „wariacje” artysty, rysowane – jak wynika z kontekstu – podczas zajęć uniwersyteckich: 10 stycznia 1890 Wyspiański najwyraźniej słuchał wykładu Stanisława Smolki z „dziejów Polski w wiekach średnich”, a tydzień później, 17 stycznia  – Mariana Sokołowskiego z historii sztuki Odrodzenia we Włoszech.

(fragment katalogu wystawy)