Sala z pracami Stanisława Wyspiańskiego w Galerii Malarstwa Polskiego
Obecna
ekspozycja Galerii Malarstwa Polskiego, otwarta w 1992 roku po
generalnym remoncie, została zrealizowana na podstawie koncepcji
merytorycznej dr Agnieszki Morawińskiej, kuratora Galerii Sztuki
Polskiej w latach 1980-1992. W dziewięciu salach i dziesięciu
gabinetach znalazło się
400 obrazów. Autorem koncepcji plastycznej ekspozycji był
Krzysztof Burnatowicz. Galeria zajmuje swą historyczną przestrzeń
ekspozycyjną przynależną jej od momentu otwarcia nowego gmachu Muzeum w
1938 roku.
W gabinecie siódmym znajduje się sala poświęcona twórczości Stanisława Wyspiańskiego. Wśród dwudziestu prezentowanych prac artysty wyróżniają się znakomite pastele, m.in. dwa autoportrety malarza z 1894 i 1902 roku czy pastel z serii Macierzyństwo, ukazujący żonę artysty Teofilę Pytko karmiącą synka Stasia. Główka Helenki, Portret Józefy Krzyształowiczowej, Portret Konrada Rakowskiego to przykłady znakomitych portretów znajdujące się w stałej ekspozycji. Najsłynniejszymi dziełami są pastele: Chochoły z lat 1898-1899, ukazujący sen natury, metaforę uśpionego w niewoli narodu, Caritas (Madonna z Dzieciątkiem) z 1904, fragment projektu witraża do katedry we Lwowie oraz Widoki z okna pracowni artysty na Kopiec Kościuszki powstałe w ostatnich latach życia artysty.
W gabinecie siódmym znajduje się sala poświęcona twórczości Stanisława Wyspiańskiego. Wśród dwudziestu prezentowanych prac artysty wyróżniają się znakomite pastele, m.in. dwa autoportrety malarza z 1894 i 1902 roku czy pastel z serii Macierzyństwo, ukazujący żonę artysty Teofilę Pytko karmiącą synka Stasia. Główka Helenki, Portret Józefy Krzyształowiczowej, Portret Konrada Rakowskiego to przykłady znakomitych portretów znajdujące się w stałej ekspozycji. Najsłynniejszymi dziełami są pastele: Chochoły z lat 1898-1899, ukazujący sen natury, metaforę uśpionego w niewoli narodu, Caritas (Madonna z Dzieciątkiem) z 1904, fragment projektu witraża do katedry we Lwowie oraz Widoki z okna pracowni artysty na Kopiec Kościuszki powstałe w ostatnich latach życia artysty.
Ekspozycję z pracami Stanisława Wyspiańskiego uzupełnia rzeźba z brązu
Sławomira Celińskiego (1852-1918) Świst
i Poświst
z około 1910 roku.
Galeria Malarstwa Polskiego jest częścią ekspozycji stałej w Muzeum Narodowym w Warszawie. Znajduje się na pierwszym piętrze gmachu Muzeum. Można ją zwiedzać od wtorku do niedzieli. Cena biletu na ekspozycje stałe wynosi - 12 zł (normalny) oraz 7 zł (ulgowy). Bilet rodzinny na ekspozycje stałe kosztuje 25 zł. W soboty na galerie stałe wstęp wolny.
GALERIA MALARSTWA POLSKIEGO
Sale w kolejności zgodnej z kierunkiem zwiedzania
Sala I. Malarstwo staropolskie
Gabinet 1. Malarstwo
Sala II. Oświecenie. Klasycyzm
Gabinet 2. Oświecenie. Klasycyzm wileński
Gabinet 3. Miniatury
Sala III i Gabinet 5. Romantyzm. W stronę akademizmu
Gabinet 4. W stronę realizmu
Sala IV. Matejko. Malarstwo historyczne
Sala V. Malarstwo akademickie
Sala VI. Realizm. Szkoła monachijska
Sala VII. Realizm. W stronę impresjonizmu
Gabinet 7. Stanisław Wyspiański
Gabinet 8. Olga Boznańska
Sala IX. Symbolizm
Gabinet 6. Młoda Polska
Gabinet 9. Witold Wojtkiewicz
..
.