Kalendarium życia Stanisława Wyspiańskiego, lata 1900-1903
1900
- 1 stycznia ukazał się ostatni opracowany przez
Wyspiańskiego numer „Życia”, skonfiskowany przez cenzurę za
publikację De profundis Stanisława Przybyszewskiego oraz reprodukcję obrazu Wojciecha Weissa Wiosna.
- Od stycznia do maja Wyspiański pisał poematy-rapsody Bolesław Śmiały, Św. Stanisław, Henryk Pobożny pod Legnicą, Piast oraz Kazimierz Wielki,
równolegle projektując, z własnej inicjatywy, witraże z
przedstawieniami królów do katedry na Wawelu.
- W czerwcu i lipcu na wystawie w TPSP, zorganizowanej z
okazji jubileuszu 500-lecia Uniwersytetu Jagiellońskiego,
Wyspiański pokazał dwa Szkice i dwa portrety oraz malarski projekt witraża Kazimierz Wielki dla katedry na Wawelu, który wywołał wielką konsternację i spotkał się z rozbieżnymi opiniami.
- Obchody 500-lecia Uniwersytetu dały impuls redakcji
„Rocznika Krakowskiego” do wydania numeru specjalnego.
O wykonanie projektu okładki poproszono Wyspiańskiego. Numer ukazał się
1 września.
- Sierpień spędził w Konarach pod Tarnowem, rodzinnej wsi
Teofili Pytko. Malował tutaj portrety dzieci, widoki zabudowań
gospodarczych i pejzaże.
- Przed 1 września wydana została powieść Dla szczęścia Stanisława Przybyszewskiego w opracowaniu graficznym Wyspiańskiego.
- 18 września w kościele św. Floriana Stanisław
Wyspiański poślubił matkę swoich dzieci, Teodorę Teofilę
Pytkównę. Świadkami byli wuj Kazimierz Rogowski i Włodzimierz
Tetmajer. Związek ten budził wielkie zdziwienie w środowisku krakowskim.
- 20 listopada Wyspiański był świadkiem na ślubie Lucjana
Rydla z Jadwigą Mikołajczykówną, który odbył się w
kościele Mariackim w Krakowie. Razem z żoną i córką Helenką
gościł na weselu zorganizowanym w dworku Włodzimierza Tetmajera w
Bronowicach. Pytany, jak podobało mu się ślubne przyjęcie,
odpowiedział: „Może coś napiszę” (A. Chmiel, Wspomnienia
sprzed 25 lat, w: W oczach współczesnych, t. II, s. 12).
- Grudzień – na IV wystawie TAP „Sztuka” pokazuje
4 projekty witraży wawelskich i 3 portrety. Katalog wystawy został
ozdobiony winietami kwiatowymi Wyspiańskiego.
- W początkach grudnia przebywał we Lwowie w związku ze
staraniami o uzyskanie stanowiska docenta na Akademii Sztuk
Pięknych w Krakowie. W zabiegach o tę funkcję pomagali artyście
prof. Julian Nowak i Henryk Sienkiewicz. Wynik był pozytywny – we
wrześniu 1901 Wyspiański został powołany przez Juliana Fałata na
katedrę malarstwa religijnego i dekoracyjnego.
- W końcu grudnia ukazał się dramat Legion
( wyd. II w 1901). Wyspiański podjął rozmowy z Tadeuszem
Pawlikowskim o planach wystawienia sztuki we Lwowie. Przybyszewski
przytoczył rozmowę poety z Pawlikowskim: „[…] To
wielkie, wspaniałe – Pawlikowski nigdy niczego nie chwalił
– ale to na scenie niewykonalne. – Daj mi Pan, panie
dyrektorze, 500 guldenów, a ja sam stworzę dekoracje
– zaperzył się Wyspiański. – Ale skąd wezmę tych
gigantycznych aktorów? – zapytał Pawlikowski.
Wyspiański umilkł” (Dzieła malarskie, Bydg. 1925, s. 16). Za
życia artysty sztuka nie była grana. Ludwik Solski wystawił ją w
teatrze krakowskim dopiero w 1911. Po premierze została wydana
seria pocztówek.
1901
- W styczniu Wyspiańscy z dziećmi przeprowadzili się na
ulicę Krowoderską 157 (dzisiaj: 79). Na II piętrze kamienicy na
rogu obecnej Al. Słowackiego zajęli obszerne, siedmiopokojowe
mieszkanie. Narożnik domu przylegał do linii nasypu kolei
obwodowej miejskiej, a okna pracowni artysty wychodziły od zachodu na
Kopiec Kościuszki, od wschodu zaś na wzgórza, w kierunku
Bronowic. „Wchodziło się tam na lewo, przez ciemną sionkę.
Pokój narożny o dwóch oknach i narożnych, oszklonych
drzwiach na balkon, obszerny, słoneczny, cały (ściany, sufit,
nawet piec) wymalowany ciemnym szafirem. Naprawo od wejścia […]
stół duży, nakryty czerwonym suknem. Za stołem krzesło o
wysokim opieradle, na którym pewnego razu zwróciła
moją uwagę zarzucona sukmana chłopska. Na stole papiery,
ołówki, pióra gęsie do pisania, świeca, często
filiżanka–biustWyspiańskiego,modelowany[…]przezpanią
Vallgren. Przy jednej ze ścian […] wysoka półka z
książkami, przysłonięta szafirową firanką. Pod jednym z okien drugi
stół, mniejszy, z pędzlami, pastelami, z przyborami malarskimi.
W rogu pracowni […] rzeźba Kurzawy: «Wawel i Wisła».
Z pracowni – drzwi do dalszych pokoi (mieszkalnych), idących w
amfiladzie. Każdy pokój wymalowany w innym, zawsze żywym,
zasadniczym kolorze. Pierwszy: żółty – na ścianie, koło
okna, ogromny, stylizowany, zielony liść kasztanu z kwiatem (ten sam co
zdobi okładkę «Kazimierza Wielkiego», wyd. I). […] w
ostatnim pokoju miał Wyspiański sypialnię. Tu obok łóżek wisiał
na ścianie fragment olejnego obrazu Wyspiańskiego «Śmierć
matki»” (A. Waśkowski, Z moich wspomnień o Stanisławie
Wyspiańskim, w: W oczach współczes-nych, t. I, s. 80–81).
- W styczniu i lutym Zenon Przesmycki w warszawskiej
„Chimerze” publikował w odcinkach powieść Stanisława
Przybyszewskiego Synowie ziemi,
w której Wyspiański został sportretowany w postaci
Winiarskiego: „Winiarski mógłby być olbrzymem, gdyby
mu dano coś do roboty. Dać mu kościoły, pałace, muzea do
malowania! Dać mu nową scenę, olbrzymią, wielką arenę, gdzie
mógłby słowem malować” („Chimera” 1901, nr 2,
s. 208). Wydanie książkowe ukazało się w 1904.
- 16 marca w Teatrze Miejskim odbyła się prapremiera Wesela.
Wyspiański już 17 lutego zaprezentował swój dramat
Kotarbińskiemu, a w końcu miesiąca czytał rękopis w salonie
Pareńskich. Od 11 marca odbyło się sześć prób scenicznych, w tym
dwie generalne. Dramat wystawiono w reżyserii Antoniego
Walewskiego i w inscenizacji Wyspiańskiego; dekoracje wykonał Jan
Spitzar według projektu autora, który namalował także dwa
pastelowe wizerunki: Matki Boskiej Częstochowskiej i Matki Boskiej
Ostrobramskiej. Sztuka została odebrana jako sensacja, początkowo
obyczajowo-towarzyska. Próby ingerencji w tekst ze strony
cenzury w pewnym stopniu przyczyniły się do zwiększenia, i tak już
znacznego, zainteresowania spektaklem. Po czwartym przedstawieniu w
dniu 22 marca Stanisława Wyspiańskiego okrzyknięto wieszczem
narodowym. Do końca sezonu sztukę grano 21 razy. Wesele było przełomem w recepcji twórczości Wyspiańskiego, zmieniło jego pozycję artystyczną i materialną.
- Na przełomie kwietnia i maja ukazało się książkowe wydanie Wesela (nakład własny, Drukarnia Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2000 egz. plus 50 egz. na papierze welinowym). Za życia Wyspiańskiego Wesele miało trzy wydania, dwa w 1901 i jedno w 1903.
- 11 maja uroczyście otwarto nową siedzibę Towarzystwa
Przyjaciół Sztuk Pięknych w gmachu przy pl. Szczepańskim. Do 16
lipca trwała wystawa inauguracyjna TAP „Sztuka”, na
której Wyspiański pokazał dwa kartony witrażowe: Henryk Pobożny i Św. Stanisław.
- 30 maja Akademia Umiejętności przyznała Wyspiańskiemu
nagrodę malarską (2250 koron), z fundacji Probusa Barczewskiego, za
karton Kazimierz Wielki.
- 3 lipca Wyspiański wszedł w skład komitetu
założycielskiego Towarzystwa „Polska Sztuka
Stosowana”, które postawiło sobie za cel:
„[…] zgromadzić motywy polskie z zakresu sztuki
stosowanej, oddające wiernie i dokładnie twórczość ludową,
oraz w ogóle pomysły dotychczasowe, noszące charakter swojski
[…]” (z oświadczenia w „Gazecie Polskiej”, w:
Kalendarz, 1995, t. 16, vol. III, s. 137).
- W lipcu i sierpniu po raz pierwszy artysta wyjechał na kurację do Rymanowa.
- 31 października w Teatrze Miejskim w Krakowie odbyła się prapremiera Dziadów Adama Mickiewicza w inscenizacji Stanisława Wyspiańskiego.
- 15 października Akademia Umiejętności przyznała Wyspiańskiemu stypendium im. Marii z Szetkiewiczów Sienkiewiczowej.
- 10 listopada w zakładzie Helclów umarł Franciszek Wyspiański, ojciec artysty.
- 2 grudnia przyszło na świat ostatnie dziecko
Wyspiańskich, Stanisław junior (1901–1967), którego
rodzicami chrzestnymi byli Eliza Pareńska i Adam Chmiel.
1902
- 25 marca Wyspiański został mianowany docentem w
katedrze sztuki dekoracyjnej Szkoły Sztuk Pięknych, z pensją 2600
koron rocznie. Pismo urzędowe ze sformułowaniem, iż Jego Cesarska Mość
raczył go mianować, odesłał do SSP z informacją, że od cesarza
austriackiego żadnej posady w polskiej szkole nie przyjmuje. Zgodził
się przyjąć nominację dopiero wtedy, gdy wezwanie do objęcia
obowiązków otrzymał bezpośrednio od Dyrekcji Szkoły.
- Przed 8 maja we Lwowie opublikowano pierwszy tom książki Wilhelma Feldmana Piśmiennictwo polskie ostatnich lat dwudziestu, w której autor komentował twórczość literacką poety.
- W sierpniu Wyspiański z żoną spędził wakacje w
Zakopanem. Poznał wówczas Marię Dembowską i jej zbiory sztuki
góralskiej, z których będzie w przyszłości korzystał przy
pracach scenograficznych. Wyspiańscy odwiedzili też w Delatynie na
Huculszczyźnie Salomeę Hankiewiczową, siostrę Teofili.
- 15 października–30 listopada w I Salonie Polskim,
w Pałacu Sztuki w Krakowie, Wyspiański wystawił 21 dzieł: dziesięć
szkiców do witraży lwowskiego i franciszkańskiego oraz 11
studiów, głównie portrety dzieci.
- 18–19 października trwały obchody jubileuszu
25-lecia pracy twórczej Marii Konopnickiej. Artysta brał udział
w opracowaniu wydania jubileuszowego Wyboru pism. Powodzenie tego wydania było tak duże, że w marcu 1903 ukazał się drugi nakład.
- W listopadzie w Teatrze Polskim w Poznaniu odbyły się premiery
Dziadów oraz Warszawianki. Wyspiański, znając trudną sytuacje
finansową tej sceny, zrezygnował z honorarium za prawa autorskie do
inscenizacji.
- W listopadzie w Teatrze Polskim w Poznaniu odbyły się premiery Dziadów oraz Warszawianki. Wyspiański, znając trudną sytuacje finansową tej sceny, zrezygnował z honorarium za prawa autorskie do inscenizacji.
- Około 20 grudnia ukazała się Teka Grafików
Polskich (22 tablice, odbita w 120 egzemplarzach, z czego 20
luksusowych sygnowanych, z planszami specjalnymi; po publikacji
kamienie i płyty zniszczono), wydana przez Stowarzyszenie
Artystów GrafikówPolskich,powstałe z inicjatywy Feliksa
Jasieńskiego Mangghi.
W tece znalazły się prace różnych autorów, wykonane w
rozmaitych technikach graficznych, od litografii, uważanej
wówczas za królową sztuki graficznej, po akwaforty i nowo
wprowadzoną technikę fluoroforty. Wyspiański reprezentowany był
wykonanym w tej technice portretem Helenki, odbitym osobiście przez
Tadeusza Estreichera, chemika, pioniera tej techniki w Polsce. W
grudniu na wystawie teatralnej w Warszawskim Towarzystwie
Dobroczynności, zorganizowanej w Ratuszu, Wyspiański pokazał portrety
aktorów w rolach z jego sztuk.
1903
- 10 stycznia Wyspiański wydał dramat Wyzwolenie.
- 28 lutego na scenie teatru krakowskiego odbyła się premiera Wyzwolenia,
z udziałem Stanisławy Wysockiej (Muza) i Andrzeja Milewskiego
(Konrad). Nowatorskim zabiegiem scenograficznym Wyspiańskiego,
zastosowanym w finale ostatniego aktu, było pokazanie
publiczności niezasłoniętej niczym sceny teatru, z jej zapleczem.
- 25 kwietnia – prapremiera dramatu Protesilas i Laodamia w teatrze krakowskim, z Heleną Modrzejewską w roli Laodamii.
- 7 maja – prapremiera dramatu Bolesław Śmiały
w Teatrze Miejskim w inscenizacji Wyspiańskiego i w zaprojektowanych
przez niego dekoracjach i kostiumach. Spektakl wzbudził sensację
pomysłowością, barwnością i rozmachem wystawienia i odniósł
wielki sukces; do końca sezonu grany był 13 razy.
- 20 czerwca dramat Bolesław Śmiały ukazał
się drukiem. Wydrukowano także 140 sztuk afiszyreklamowych– od
tej pory wydania niektórych książek Wyspiańskiego były
ogłaszane afiszami rozlepianyminakoszt autora.
- W lipcu stan zdrowia Wyspiańskiego pogorszył się. W czasie pobytu w Rymanowie powstały wiersze Niech nikt nad grobem mi nie płacze i Gdy przyjdzie mi ten świat porzucić.
- 6 października w Poznaniu został ogłoszony zakaz druku i rozpowszechniania dramatów Wyspiańskiego: Wesela, Warszawianki, Legionu, Nocy listopadowej i Wyzwolenia.
Wyrok Sądu Krajowego wydano na podstawie § 130 Kodeksu
karnego, który mówił o „publicznym podburzaniu
różnych klas ludności do aktów gwałtu”. Mimo to
Warszawiankę grano pod innymi tytułami.
- 22 grudnia ukazał się drukiem Achilleis. Sceny dramatyczne.
- W Warszawie, w prywatnych mieszkaniach organizowane były konspiracyjne przedstawienia Wesela;
kostiumy i broń wypożyczano z prywatnych zbiorów, a
uzyskany dochód przekazywano na Towarzystwo Oświaty
Narodowej
Obiekty z wystawy