Kalendarium życia Stanisława Wyspiańskiego, lata 1890-1894
| 1869-1889 | 1890-1894 | 1895-1897 | 1898-1899 | 1900-1903 | 1904-1905 | 1906-1907 |
Postać NP Marii z grupy Pozdrowienia anielskiego dłuta Wita Stwosza w kościele p.w. św. Wawrzyńca w Norymberdze, 1890
Oł., pap., 32,5 × 22,1
Nr inw. Rys. Pol. 11915, nabyty w 1977 od Aleksandry Żarynowej
Powrót
| 1869-1889 | 1890-1894 | 1895-1897 | 1898-1899 | 1900-1903 | 1904-1905 | 1906-1907 |
Podczas swej pierwszej podróży po Europie w 1890 Wyspiański, w drodze powrotnej z Paryża, odwiedził Norymbergę. Spędził w niej równo tydzień: od 22 do 29 lipca; zwiedził niewątpliwie Burg, Germanisches Museum oraz najważniejsze kościoły miasta: Frauenkirche, Sebalduskirche i Lorenzkirche; dwa ostatnie, jak się wydaje – ze względu na swoje wcześniejsze, szczególne zainteresowanie twórczością Stwosza i Hansa Süssa von Kulmbach szczególnie dokładnie; zadbał nawet o oficjalne zezwolenie na robienie szkiców w ich wnętrzach.
Pozdrowienie anielskie (zw. Różańcem) to słynna grupa dłuta Wita Stwosza, uważana za jego najświetniejsze dzieło w Norymberdze, zawieszona pośrodku chóru kościoła św. Wawrzyńca. Powstała w latach 1517–1518 na zamówienie Lorenza Tuchera, proboszcza tej świątyni i kanonika katedry św. Piotra w Ratyzbonie.
(fragment katalogu wystawy)