Kalendarium życia Stanisława Wyspiańskiego, lata 1890-1894
| 1869-1889 | 1890-1894 | 1895-1897 | 1898-1899 | 1900-1903 | 1904-1905 | 1906-1907 |
Widok na Wawel, 1894 lub 1895
Ol., pł., 60,5 × 35
Nr inw. MP 1325, nabyty 3 września 1945 od Jakuba Klejnmana
Powrót
| 1869-1889 | 1890-1894 | 1895-1897 | 1898-1899 | 1900-1903 | 1904-1905 | 1906-1907 |
Gdy Wyspiański powraca do Krakowa,
uskarża się często na jego prowincjonalizm i brak perspektyw
artystycznych dla siebie. Jednak cała plastyczna i poetycka
twórczość Wyspiańskiego koncentruje się na Krakowie, jego
legendzie, historii i teraźniejszości, zabytkach, dawnych bohaterach i
ludziach współczesnych. Na kanwie tematów krakowskich
tworzy swe najbardziej rewelacyjne
wizje artystyczne. Malując krakowskie pejzaże z tak ważnymi motywami, naznaczonymi piętnem historii i zastygłym czasem, jak Wawel czy Kopiec Kościuszki, dostrzega też skromną urodę natury, tworząc niekiedy paysages intimes. Po powrocie z Paryża, jesienią i zimą 1894 oraz na wiosną 1895, Wyspiański „odnajduje” na nowo swój Kraków. Świeże wrażenia notuje w listach do przyjaciół, a ich malarskim śladem są pejzaże z motywem zamku na Wawelu podpatrywanego z wielu stron, w różnych porach dnia, przy odmiennej aurze.
(fragment katalogu wystawy)
wizje artystyczne. Malując krakowskie pejzaże z tak ważnymi motywami, naznaczonymi piętnem historii i zastygłym czasem, jak Wawel czy Kopiec Kościuszki, dostrzega też skromną urodę natury, tworząc niekiedy paysages intimes. Po powrocie z Paryża, jesienią i zimą 1894 oraz na wiosną 1895, Wyspiański „odnajduje” na nowo swój Kraków. Świeże wrażenia notuje w listach do przyjaciół, a ich malarskim śladem są pejzaże z motywem zamku na Wawelu podpatrywanego z wielu stron, w różnych porach dnia, przy odmiennej aurze.
(fragment katalogu wystawy)