Kalendarium życia Stanisława Wyspiańskiego, lata 1898-1899
1898
- Od końca stycznia do połowy lutego Wyspiański przebywał w
Warszawie z okazji wystawy konkursowej malarstwa i rzeźby
zorganizowanej w budynku Resursy Obywatelskiej przy Krakowskim
Przedmieściu. „Wszystkie […] kartony są zupełnie
dobrze rozwieszone. «Bóg-Ojciec» w osobnej Sali. Mam
wszelkie szanse wzięcia konkursu i stanowczo moje rzeczy są lepsze o
całe niebo […]” (Listy do Rydla, t. II, cz. 1, s. 496,
list z 4 II). W jury konkursu zasiadali malarze: Wojciech Gerson,
Apoloniusz Kędzierski, Kazimierz Alchimowicz, Zdzisław Jasiński i
Józef Ryszkiewicz. Początkowo jury
zakwalifikowałokartonywitrażyfranciszkańskichdoInagrody w dziale
sztuki, jednak wobec protestu Wojciecha Gersona, który nie
chciał uznać ich za malarstwo, lecz za dzieła sztuki stosowanej,
specjalnie dla prac Wyspiańskiego utworzono kategorię malarstwa
ornamentacyjnego i w jej ramach przyznano artyście I miejsce oraz
dodatkowo wyróżnienie za całą działalność.
- Przy okazji pobytu zwiedził Stare Miasto i Łazienki, których poznanie dało artyście impuls do napisania Nocy Listopadowej.
- 26–27 czerwca – odbywały się obchody ku czci Adama
Mickiewicza, związane z odsłonięciem pomnika poety na Rynku Krakowskim.
Wyspiański i Rydel zajęli się przygotowaniem uroczystego
przedstawienia, podczas którego zostały odegrane dwa
fragmenty z III części Dziadów oraz apoteoza w układzie
Wyspiańskiego ze słowami Rydla. „[…] na owe czasy,
zwłaszcza kwiaty stylizowane były czymś niesłychanie śmiałym, jak też
niesłychanie śmiała była ta prostota, że to właśnie polskie kwiaty
składają hołd Mickiewiczowi. […] Wyspiański tym
najprostszym sposobem zrobił wrażenie olśniewające. Kurtyna wznosiła
się kilka razy do góry, tak wszyscy byli tym poruszeni”
(T. Trzciński, Wyspiański i odnowa teatru w Europie, w: Wyspiański i
teatr 1907–1957, Kr. 1957, s. 20, w: Kalendarz, 1995, t. 16, vol.
III, s. 15).
- 1 lipca Wyspiański wynajął, z przeznaczeniem na
pracownię, mały pokój przy zbiegu Placu Mariackiego 9 i
Rynku Głównego 4, w tzw. Kamienicy Czyncielów:
„ Miał «cudowny widok», ale w mieszkaniu smutek i
bieda. Pokój zapełniony w nieładzie kartonami i zwojami
pastelowych obrazów, rysunkami i rzeźbami w poczerniałym
gipsie, na parapetach okien i na pakach leżały skrzyneczki z
farbami pastelowymi, pod ścianą południową pokoju – łóżko,
a wśród tego nieładu nikła, o białej jak płótno
twarzy, postać chorego Wyspiańskiego […]” (A. Chmiel, Dom,
w którym mieszkał i pisał „Wesele” Stanisław
Wyspiański, w: W oczach współczesnych, t. II, s. 8).
- W lipcu Wyspiański uległ atakowi paraliżu. Pierwsze dni
choroby spędził w mieszkaniu Janiny Stankiewiczowej. Jak przekazał
J. Dürr-Durski, w owym czasie przyznał się ciotce do
trapiącej go choroby, co wywołało ostry konflikt. Po ustąpieniu
najgroźniejszych objawów wyprowadził się do mieszkania
swojej przyszłej żony przy ul. Szlak 23, gdzie się zameldował. Wakacje
spędził w rodzinnej wsi Teofili,Konarach pod Tarnowem. Do domu
Stankiewiczowej nigdy już nie wrócił. Tragedia osobista i
konflikty rodzinne znalazły odzwierciedlenie w trzech dramatach,
które artysta ukończył w 1899: Meleagrze, Protesilasie i Laodamii oraz w Klątwie.
- 12 października Stanisław Przybyszewski objął redakcję
„Życia” (nr kat. III/2) i zaangażował Wyspiańskiego jako
kierownika artystycznego pisma. Szersze niż zazwyczaj kontakty
towarzyskie, których wymagała praca, skłaniały artystę do
częstego bywania w lokalach, szczególnie w restauracji
Turlińskiego, gdzie powstała klubowa sala zwana „Paonem”.
- 12 listopada skończył pisać Warszawiankę. Pieśń z roku
1831. Pierwszy raz została wydrukowana w „Życiu” w numerach
45 i 46. W końcu roku ukazało się wydanie osobne (nakład własny,
Drukarnia Uniwersytetu Jagiellońskiego, 200 egz., na okładce dzwonek
pokrzywolistny).Do śmierci artysty utwór miał 5 wydań (ostatnie w 1906, 3000 egz.).
- 26 listopada odbyła się prapremiera Warszawianki w Teatrze
Miejskim prowadzonym przez Tadeusza Pawlikowskiego. Było to
pierwsze wystawienie sztuki Wyspiańskiego. Reżyserem i odtwórcą
roli Starego Wiarusa był Ludwik Solski.
1899
- Przed 3 lutego ukazał się dramat Meleager (w grudniu 1902 opublikowano wydanie II).
- Przed 11 lutego Wyspiański ukończył dramat Lelewel,
dedykowany Tadeuszowi Pawlikowskiemu. Premiera odbyła się 20 maja w
Teatrze Miejskim. Recenzenci wysoko ocenili Wyspiańskiego poetę,
natomiast sam spektakl skrytykowano z powodu niesceniczności
przedstawienia, nużących dialogów dwóch głównych
bohaterów, Lelewela – w tej roli wystąpił Ludwik Solski, i
ks. Adama Czartoryskiego, granego przez Józefa Kotarbińskiego,
który po raz pierwszy prezentował się publiczności jako
przyszły dyrektor teatru (formalnie od lipca). W sierpniu ukazało się
jedyne za życia poety wydanie dramatu drukiem.
- 20 lutego – premiera Wnętrza
Maurycego Maeterlincka w Teatrze Miejskim, połączona z odczytem
Stanisława Przybyszewskiego o autorze dramatu, który anonsował
plakat projektu Wyspiańskiego.
- W lutym skończył pisać dramat Protesilas i Laodamia.
Tragedia. Utwór został ogłoszony w lipcu w zeszycie
„Przeglądu Polskiego”, a następnie w wydaniu książkowym.
- 15 kwietnia premiera Zaczarowanego koła
Lucjana Rydla zakończyła się wielkim sukcesem autora. Wyspiański
zaprojektował i wykonał, wraz z przyjaciółmi w
„Paonie”, lektykę Wojewodzianki.
- W kwietniu we Lwowie ukazała się książka Stanisława Przybyszewskiego Z cyklu Wigilii, w opracowaniu graficznym Wyspiańskiego.
- 19 czerwca–18 lipca na III wystawie TAP „Sztuka” w Sukiennicach Wyspiański zaprezentował cztery prace: Fragment do plafonu i trzy Studia, w tym pastel Dziewczynka oparta o poręcz krzesła.
- 1 lipca Wyspiański uczestniczył w uroczystościach
zorganizowanych z okazji odejścia Tadeusza Pawlikowskiego z Teatru
Miejskiego; zaprojektował menu bankietu pożegnalnego.
- W sierpniu opublikował dramat Klątwa. Ze względów obyczajowych Klątwa
została obłożona zakazem wystawiania w całym zaborze austriackim i
za życia poety nigdy nie pojawiła się na scenie. Pierwszą
inscenizację przygotowano w Łodzi w 1909.
- września urodził się syn artysty, Mieczysław Bolesław (1899–1920).
- W końcu roku Wyspiański przeczytał dramat Juliusza Słowackiego Król-Duch. Echa lektury odezwą się m.in. w koncepcjach projektów witraży dla katedry na Wawelu.
Obiekty z wystawy