Kalendarium życia Stanisława Wyspiańskiego, lata 1898-1899

| 1869-1889 | 1890-1894 | 1895-1897 | 1898-1899 | 1900-1903 | 1904-1905 | 1906-1907 |




Paw, ok. 1898
Pastel, pap. żebrk. szaroniebieskawy nakl. na tekt., 47 × 61,2
Nr inw. Rys.Pol.7539, nabyty 30 stycznia 1961 od Bolesława Stolarczyka


Portret Konrada Rakowskiego, 1899
Pastel, węgiel, pap. żeberk. z filigr.MBMnakl.natekt.,45,6×30,4(wświetlepasse-
partout)
Nr inw. Rys.Pol.5769, dar Jakuba i Aliny Glassów 28 lutego 1935, nabyty z wystawy TPSP w Krakowie w 1905



Powrót



| 1869-1889 | 1890-1894 | 1895-1897 | 1898-1899 | 1900-1903 | 1904-1905 | 1906-1907 |



Ulubionym miejscem spotkań cyganerii krakowskiej u schyłku XIX wieku był lokal Ferdynanda Turlińskiego – Café Restauratnt du Théatre, usytuowany przy ul. Szpitalnej 38, w nieistniejącym dziś budynku naprzeciwko Teatru Miejskiego. Stanisław Przybyszewski, wkrótce po swoim przyjeździe do Krakowa we wrześniu 1898, gdy objął redakcję czasopisma artystyczno-literackiego „Życie”, obrał to miejsce na siedzibę „dzieci szatana”. Doprowadził do wyodrębnienia salki, którą wraz z Wyspiańskim nazwali „Pod Białym Pawiem”, „Pod Nonszalanckim Pawiem”, którego godło stworzył Wyspiański.

Malowane w atmosferze kawiarni portrety, których było około trzydziestu, zostały rozproszone. Tworzył je Wyspiański pośpiesznie węglem i kredką, w podobnym
formacie, na papierze rysunkowym, którego dostarczał właściciel kawiarni, tzw. Trul. Były to dosadnie scharakteryzowane głowy młodych ludzi w podobnych strojach, początkujących poetów – Antoniego Lange, Lucjana Rydla, Jerzego Żuławskiego, lub dziennikarzy – Rudolfa Starzewskiego, Konrada Rakowskiego, czy wreszcie studentów medycyny – Tadeusza Żeleńskiego, Karola Lewandowskiego. Różniła je aura właściwa każdemu z modeli, specyficzny nastrój, który zawarł w nich Wyspiański.

(fragment katalogu wystawy)