Kalendarium życia Stanisława Wyspiańskiego, lata 1898-1899
| 1869-1889 | 1890-1894 | 1895-1897 | 1898-1899 | 1900-1903 | 1904-1905 | 1906-1907 |
Projekt scenografii do Warszawianki, 1898
Oł., kredka niebieska, pióro, atrament żelazowo-galasowy, pap. kremowy nakl. na tekt., 25,7 × 20,9
Nr inw. Rys.Pol.3893, nabyty od ZofiiŁączyńskiej1936. Wywieziony w czasie II wojny światowej, odzyskany w 1946
Ludwik Solski w roli Starego Wiarusa w dramacie Warszawianka, 1898
Oł., pap. ugrowy, 33,3 × 18,8 (w świetle passe-partout)
Nr inw. Rys.Pol.10557, dar Ewy Szyfman, ze zbiorów Arnolda Szyfmana, 1967
Wcześniej w zbiorach dra Kazimierza Maja z Grudziądza. W 1933 własność Rafała Szereszowskiego. W latach 1977–2002 depozyt w Muzeum Teatralnym w Warszawie
Powrót
| 1869-1889 | 1890-1894 | 1895-1897 | 1898-1899 | 1900-1903 | 1904-1905 | 1906-1907 |
Premiera dramatu odbyła się w Teatrze Miejskim w ostatnim sezonie Tadeusza Pawlikowskiego. Wyspiański brał udział w projektowaniu dekoracji i wykonaniu niektórych jej elementów.
Opis Salonu według didaskaliów Wyspiańskiego: „Na przedmieściu w dworku na parterze Salon obszerny. Styl cesarstwa; Sala jasna biała; ściany dzielone pilastrami wysokimi, czasem szczegół jaki zazłocony. W głębi dwa szerokie okna, ledwo pilastrami rozdzielone, tak bliskie siebie, – zajmują całą prawie ścianę. Z prawej i lewej drzwi wysokie; nad drzwiami zczerniałe obrazy: portrety w strojach z roku 1810. Między oknami na wysokim postumencie popiersie Cesarza Napoleona, jako Augusta Imperatora, z opaską liści laurowych: popiersie marmurowe białe; – posadzka ciemna, nieomal czarna. [...]
Pan Solski, grający żołnierza, zrobił
arcydzieło z tej milczącej roli; za wejściem jego całe audytorium
odczuło grozę sytuacji, a wrażenie było tak potężne, że postać starego
wiarusa wciąż przed oczyma stała, choć go dawno na scenie nie
było” (Minos, Z teatru miejskiego, „Głos Narodu”, nr 272, w: Kalendarz, 1995, t. 16, vol. III, s. 29).
Pod wrażeniem kreacji scenicznej Solskiego Wyspiański wykonał kilka portretów aktora w tej roli.
Pod wrażeniem kreacji scenicznej Solskiego Wyspiański wykonał kilka portretów aktora w tej roli.
(fragment katalogu wystawy)