Kalendarium życia Stanisława Wyspiańskiego, lata 1895-1897
| 1869-1889 | 1890-1894 | 1895-1897 | 1898-1899 | 1900-1903 | 1904-1905 | 1906-1907 |
Apollo grający na lirze
Oł., pap., 23,5 × 16,5
Nr inw. Rys.Pol.13579, Dar Jakuba i Aliny Glassów 28 lutego 1935, nabyty w TPSP w 1908. Wywieziony w czasie II wojny światowej, odzyskany w 1946
Apollo i Melpomena (Apollo na Olimpie, Apollo i Muza)
Oł., pap. ugrowy, 23,3 × 22,7 (w świetle passe-partout)
Nr inw. Rys.Pol.3843, dar Franciszka i Józefy Krzyształowiczów 3 lutego 1932. Wywieziony w czasie II wojny światowej, odzyskany w 1946
Apollo na Olimpie (Apollo i Melpomena)
Kredka, pap. ugrowy, 23 × 24.5
Nr inw. Rys.Pol.159219, Przekaz Ministerstwa Kultury i Sztuki 1953. Wcześniej w zbiorach Włodzimierza Żuławskiego
Powrót
| 1869-1889 | 1890-1894 | 1895-1897 | 1898-1899 | 1900-1903 | 1904-1905 | 1906-1907 |
W przedstawieniach
Apolla Wyspiański
dał wyraz zainteresowaniu dla dwoistej natury boga. W Apollu Łuczniku,
pierwszej ilustracji z cyklu, ukazał go jako okrutnego mściciela,
który karząc ludzi zarazą za brak ofiary hekatomby,
rozpętuje
wojnę, wprowadza zamęt i niezgodę. Natomiast w Apollu na Olimpie
bóg swoją grą wprowadza ład, przynosi spokój i
harmonię.
Dla sceny z grającym na formindze Apollem Wyspiański najdłużej
poszukiwał właściwego wyrazu. Ostatecznie pomysł na rozbudowaną
kompozycję z towarzyszącymi bogowi wieloma muzami, w pałacu
wśród chmur, bogato dekorowanym rzeźbiarskimi fryzami,
zredukowany został do sceny z jedną muzą. Muza ta, która
według
informacji artysty pierwotnie miała być Melpomeną, łączy cechy
Polihymni – opiekunki poezji chóralnej, i Kaliope
–
opiekunki poezji epickiej. Dekoracja zawieszonego w przestrzeni pałacu
na Olimpie została ograniczona do bogatego wzoru posadzki
zaczerpniętego z architektury mykeńskiej. Wygląd instrumentu i
sposób jego trzymania przez Apolla również ulegał
zmianom, a usunięcie podstawy pod lirę uspokoiło kompozycję, dodało jej
lekkości i głębi.
(fragment katalogu
wystawy)